Jag ska be att få klaga

Nu ska jag agera moraltant och släppa en bomb svenska ungdomar vägrar inse: Ni är bortskämda!

   Svenska studenters "miserabla" situation har väl knappast undgått någon med fungerande syn och hörsel. Det gnälls till höger och vänster om låga studiebidrag och låg levnadsstandard, och om stackars studender som tvingas be lilla mamsingen om extra pengar i slutet på månaden. Väx upp...
    Utan att låta alltför nationalistisk så verkar många glömma bort vilket bra skolsystem vi faktiskt har i Sverige. Undervisningen är gratis även på universitetsnivåer och studenterna blir även erbjudna ett bidrag och en lånedel som tillsammans uppgår till cirkus 7500 kronor i månaden. Denna summa räcker gott och väl till ett studentrum eller billigare lägenhet, mat för dagen och diverse andra nödvändigheter. Den är inte tänkt att täcka vissa rikemansbarns vardagslyx som daglig konsumtion av nya skor eller andra shopaholicbeteenden. 
    Tanken med att studera på universitet eller högskola är att efter några år få ta ut en examen som förhoppningsvis kommer leda till ett jobb man trivs med, och en lön som är högre än för en outbildad. Är det då så fruktansvärt att leva tre, fyra år med samma standard som en genomsnittlig ensamstående mamma tycker jag att man ska hoppa över studierna. Eller jobba lite extra. Ingen dör av att offra en helg emellanåt för att skrapa ihop lite extra pengar till en resa eller god mat.
   Jag är glad att jag inte behöver betala mer i skatt för att bortskämda ungdomar ska få sätta guldkant på vardagen. För att dra ett exempel som rätt bra återspeglar denna obefogade klagan ska jag här återge en konversation mellan två yngre män på en Y-buss:


Man 1: Ja, det är något förjävligt med hur lågt studeibidraget ser ut. Jag har seriöst 400 kronor kvar den här månaden.


Man 2: Ja, jag vet exakt vad du snackar om. Förre helgen när jag var ut hade jag inte råd att dricka öl, så det fick bli rensprit istället.

Man 1: Ja, det är förjävligt...

Inse att din basföda i några år framöver inte kommer bestå av oxfilé utan mer falukorvsliknande livsmedel! Bah, jag behövde få skriva av mig.


Kommentarer
Postat av: Sanna

Håller helt med dig min vän. Snorungar! Klipp er och skaffa er ett jobb. Skriver ett upppföljarinlägg btw. kolla in!

2007-12-07 @ 16:45:00
URL: http://sannaisabella.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0