Språkförbistringar

Jag älskar att göra bort saker; göra bort en tenta eller en hård vecka. Det säger jag ofta också, men här nere får jag alltid så skumma blickar när jag avslöjat det. "Göra bort? Varför då?" Tydligen får man inte sätta "göra" och "bort" i samma mening här såvida man inte menar något väldigt pinsamt. Att man har gjort bort sig på tentan är helt okej (eller egentligen inte), men man gör inte bort den. Lustigt hur man inom samma land kan ha så olika synpunkter på vad som är korrekt rent språkligt, även om just detta exemplet ändå hör till de lindigaste.

Krokin igår gick helt åt skogen. Det kan vara så att jag just då var världens sämta på modellteckning. Och det kan bero litegrann på att jag var dum och inte hade ätit på sju timmar innan, när jag vanligtvis kräver kolhydrater var tredje timme för att inte lägga mig på golvet, bankandes och skrikandes.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0