Mitt liv som vanlig

   Fick en underbar bok av Sanna i juklapp, Mitt liv som vanlig : en uppslagsbok från A till Ö av Amy Rosenthal, som jag läste ut i dagarna. Här får vi följa vanliga Amy i en biografi som skiljer sig från de klassiska genom att  den berättas i form av en lättsam encyklopedi istället för de sedvanliga, kronologiska sidorna. Trots att hon gång på gång poängterar att hon egentligen inte alls är speciell på något sätt fänglsas man som läsare och bläddrar ivrigt vidare, alla 303 sidor, från pärm till pärm. På ett osentimentalt sätt berättas om allt från första kärleken till vad vita tubsockor betyder för henne, och kanske är det just det som fängslar. Som en vanlig dödlig kan det ibland vara svårt att känna igen sig i Hillary Clintons vilja att erövra världen (nåja, mer eller mindre), och just det  faktum att man kan se sig själv i hennes bok gör att igenkänningsfaktorn är hög. 
   Idèn att bokföra sitt liv med tillsynes löslyckta ord mellan A och Ö är fullständigt brilliant, och gång på gång blir jag irriterad på mig själv över att jag inte kommit på den själv. Dessutom är pärmen klädd i lila sammet som jag ständigt bara måste smeka. Morr.

Nedan följer ett utdrag ur kapitel T, och jag kan inte annat än nicka instämmande:

Tanklock
Precis. Varenda. Gång. Jag ska tanka måste jag luta mig ut genom sidorutan för att se efter vilken sida tanklocket sitter på.

Kommentarer
Postat av: Sanna

Vad kul att du gillade den! :)

2008-01-22 @ 21:48:55
URL: http://sannaisabella.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0