Köpenhamn

Trött men lycklig

Sitter på norrlandståget medan solen tar sina sista andetag på väg ner mot bergen. Tovåringar spriger oavbrutet förbi och kacklar i obegribliga stavelser, men just idag gör det inget. Jag är oförskämt nöjd över vädret och min och Morlands resa. Igår drog vi nämligen till Köpenhamn för ett dygns vistelse. Jag, som aldrig tidigare vart i staden, blev störtförälskad vid första ögonkastet. Fasasder i pastellfärger, småbåtshamnar och kullstensgator är bara några av de detaljer som bidrog till det trollbindande intrycket och passande nog kändes som om de just hämtats direkt ur en H.C Andersen-saga. Ströget avverkades, liksom Den lile havfrue och Kastellet. Det omdiskuterade och politiskt småkänsliga Christiania fick vi däremot bara se små delar av i mörkret, när vi promenerade till Loppen och Adam Green. Loppen, som tydligen också tjänade som stadsdelens konstmuseum, var en upplevlse i sig med sina sunkiga lokaler och grafittimålade väggar. Saggigt, men med en känsla av genuinitet.  
Till Köpenhamn åker jag gärna igen.


   image49

Sara står och är söt


  image50


  image51


 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0